مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

 

دوشنبه 14- مارچ

 

روزنامه آرمان ملی درسرمقاله شماره امروزخود درمورد موثریت عملیات نیروهای بین المللی در افغانستان تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که برای از میان برداشتن طالبان مسلح از افغانستان به ادامه عملیات نظامی نیروهای بین المللی نیاز است.

مقاله نویس در این تبصره با عنوان برجسته یی نوشته است که کرزی اشتباه می کند، عملیات علیه طالبان را ادامه بدهید.

این روزنامه درمورد سفر هیئت سنای پاکستان به کابل نیز تبصره کرده و جریان دیدار های هیئت را برجسته ساخته است.

روزنامه درعین حال به نقل ازیک کارشناس افغان نوشته است که هیئت سنای پاکستان از طالبان هراس دارد.

 

روزنامه دولتی انیس ضمن نشر برخی مطالب تحلیلی درمورد رویداد ها و تلاشهای صلح در افغانستان به مسئله آماده گی آلمان برای برگزاری یک کنفرانس بین المللی در بن نیز اشاره کرده است.

این روزنامه گفته است که مسئله برگزاری کنفرانس بن که برای دومین بار برگزار می شود در دیدار رئیس جمهور کرزی با نماینده خاص آلمان برای افغانستان و پاکستان مورد بحث قرار گرفته است.

این روزنامه درمطلب دیگری درمورد تلفات افراد ملکی در افغانستان تبصره کرده و از دیدار رئیس جمهور افغانستان با خانواده های قربانیان حوادث که بیشتر افراد ملکی هستند، سخن زده است.

 

روزنامه افغانستان هم درمورد فعالیت های طالبان و مسئله تلاشهای صلح در کشور تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که تلاشهای جریان دارد تا طالبان در قدرت سیاسی کشور سهیم ساخته شوند.

اما درعین حال این روزنامه به نقل از کارشناسان نوشته است که چراغ سبز کرزی به طالبان به معنی کیفر و پاداش به جنایتکاران است.

روزنامه مطلب انتقادی هم درمورد عملکرد برای آوردن امنیت در افغانستان به نشر رسانده است.

این روزنامه گفته است که امنیت و تامین آن آرزوی دیرینه مردم افغانستان است، اما سالیان درازی است که امنیت از کشور گم شده و جنگ و بدبختی به بخشی از زنده گی افغانها مبدل گشته است.

اما روزنامه خواسته است تا تدابیر و برنامه های بهتری برای آوردن صلح و ثبات عملی شود.

 

روزنامه خدمتگار با اشاره به مسئله فعالیت طالبان مسلح در افغانستان و پاکستان از آماده گی نیروهای پاکستانی برای اجرای عملیات علیه طالبان مسلح در مناطق سرحدی آن کشور با افغانستان سخن زده است.

این روزنامه گفته است که نشانه های از آماده گی نیروهای پاکستانی برای پیشبرد عملیات علیه طالبان وابسته به گروه حقانی دیده می شود.

روزنامه درمورد تلاشهای صلح در افغانستان نیز مطلبی را به نشر رسانده و عملکرد های شورای عالی صلح افغانستان را به بررسی گرفته است.

این روزنامه گفته است که حالا جهانیان نیز به این مسئله پی برده اند که سیاست های آنان به خصوص در زمینه اجرای عملیات نظامی در افغانستان نتیجه یی مثبت نداده و از تلاشهای صلح حمایت می کنند.


March 14th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها